WYDARZENIA

Warsztat

NASI PARTNERZY


INFORMACJE

Networking – zacznij już na studiach!

2016-12-18

Networking słusznie jest określany drogą do ukrytego rynku pracy. Sieć kontaktów zawodowych, dzięki którym dajemy się poznać jako specjaliści i równocześnie czerpiemy z wiedzy i umiejętności osób będących w naszej sieci networkingowej to efektywny i sprawdzony sposób na rozwój naszej kariery. Budowę takiej sieci kontaktów można zacząć już na etapie studiów.

Networking nadal pozostaje niedocenianym sposobem na zwiększenie swoich szans na rynku pracy. Z informacji od studentów i absolwentów, z którymi spotykamy się na wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie ABK (JOBBING, CAREERDATE) wynika, że kandydaci wciąż najczęściej poszukują dla siebie szansy na rynku poprzez przeglądanie ogłoszeń na portalach z ofertami pracy. Tymczasem, jak pokazują wyniki wielu badań, ukryty rynek pracy (75% ofert nie jest powszechnie upublicznianych) daje większe szanse na znalezienie dopasowanego miejsca zatrudnienia. Daj się poznać swoim znajomym jako specjalista w danej branży, służący wiedzą i wsparciem, a z pewnością będziesz rekomendowany w sytuacjach zawodowych.

Co to właściwie jest networking i jak z niego korzystać? Sieć networkingowa to stały proces wymieniania się wiedzą, wsparciem zawodowym, informacjami branżowymi w ramach relacji zawodowych. Istotne, że nie są to relacje związane ze sprzedażą usług. Będąc w takiej sieci z jednej strony możemy liczyć na pomoc specjalistów działających na różnych polach, którzy służą nam radą w rozwiązywaniu problemów zawodowych, z drugiej – nasza rola też polega na aktywnym udzielaniu się zgodnie z zawodowymi potrzebami naszych znajomych. 

Networking to również system wzajemnego polecania swoich usług potencjalnym klientom. W dużej mierze związany jest z wykorzystaniem portali społecznościowych (m.in. typowo związanych z karierą zawodową, czyli GoldenLine i LinkedIn). Ważne jest, by podczas budowania i zarządzania siecią naszych relacji zawodowych dbać o ich ciągłość i jakość.

Pamiętaj:

  • W zarządzaniu siecią networkingową kluczowe jest budowanie długotrwałych relacji opartych na wzajemnych korzyściach.
  • Nie możesz myśleć tylko o swoich celach i potrzebach.
  • Nie zwlekaj zbyt długo z kontaktem z interesującą osobą, którą poznałeś np. na konferencji. Zadbaj o to, by podczas następnego kontaktu pamiętała skąd cię zna. Napisz do niej maila, zaproś do grona znajomych w portalu społecznościowym itp.
  • Utrzymuj stały kontakt (nie wracaj do niego tylko wtedy, kiedy jest wygodnie tobie i kiedy to ty jesteś w potrzebie).

 

Networking na studiach

Studiujesz? Niedawno skończyłeś studia? Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, w jak licznej grupie networkingowej już się znajdujesz. Zastanów się jakie miejsca i sytuacje sprzyjają nawiązywaniu kontaktów branżowych, gdzie i jak możesz zacząć budować swoją silną markę na rynku pracy.

Miejsca i sytuacje sprzyjające nawiązywaniu kontaktów zawodowych i budowaniu silnej marki:

  • Uczelnia (grupa zajęciowa, szkolenia, koła naukowe, projekty studenckie);
  • Miejsce pracy, praktyk lub stażu;
  • Rozmowy z praktykantami i pracownikami firm podczas: Targów pracy, Careerdate, Dni Otwartych w firmie;
  • Studia podyplomowe;
  • Eventy branżowe (konferencje, panele dyskusyjne, śniadania branżowe, kluby);
  • Wyjazdy na wymianę studentów;
  • Angażowanie się w akcje społeczne;
  • Spotkania ze znajomymi ze szkoły (podstawowej, średniej);
  • Członkostwo w Klubie Absolwentów (spotkania networkingowe, zjazdy absolwentów);
  • Aktywność na forach branżowych.

Jeżeli nie widzisz dla siebie dobrego rozwiązania, to samodzielne stwórz takie sytuacje, dzięki którym zbudujesz swoją sieć networkingową:

  • Organizacja projektów (studenckich, absolwenckich, międzyuczelnianych);
  • Organizacja spotkań z ekspertami (w porozumieniu z pracodawcą, praktykodawcą);
  • Zgłoszenie na konferencję w roli prelegenta;
  • Obecność w mediach;
  • Założenie stowarzyszenia;
  • Promocja swoich osiągnięć (zawodowych, naukowych, społecznych) m.in. w sieci (strony projektów, akcji, kampanii);
  • Organizacja biznes-mixerów;
  • Zaprojektowanie Programu Partnerskiego;
  •  i wiele innych…

Rekomendacje – zysk dla pracodawcy

Jeżeli masz wątpliwości czy warto informować znajomych o tym, że poszukujesz pracy, to spójrz na proces rekrutacji oczami pracodawcy. Rekrutacja i selekcja nowych pracowników to przede wszystkim spora inwestycja obarczona ryzykiem niepowodzenia. Stąd też rosnący ukryty rynek pracy, w ramach którego pracodawca przekazuje informację o planowanym zatrudnieniu na konkretne miejsca pracy wewnątrz firmy – zaprasza aktualnych pracowników do rekomendowania znajomych, specjalistów z danego obszaru. Na takim rozwiązaniu zyskują wszystkie strony: pracodawca ogranicza wydatki oraz rozkłada ryzyko związane z rekrutacją na firmę i aktualnego pracownika (nie zarekomendujesz przecież osoby, co do której masz wątpliwości, nie będziesz ryzykować utraty zaufania swoich przełożonych), pracownik otrzymuje gratyfikację (jeśli kandydat się sprawdzi i pozostanie w firmie), kandydat (jako strona rekomendowana) ma już na starcie wsparcie znajomego wprowadzającego go do firmy. Programy referencyjne w firmach stają się standardem – nie dowiesz się o ich funkcjonowaniu jeśli twoi znajomi z sieci networkingowej nie uznają cię za godnego polecenia i nie będą równocześnie wiedzieć o twoich potrzebach dotyczących rozwoju zawodowego.

Networking to dla ciebie szansa na wejście na drogę do ukrytego rynku pracy. Stań się częścią takiej sieci, korzystaj z niej i rozwijaj swoją karierę zawodową.

 

Autor: Julita Mucha, Stowarzyszenie na rzecz Akademickich Biur Karier

 

Artykuł powstał w ramach projektu „Integracja obcokrajowców na polskim rynku pracy – studenci i absolwenci poznają swoje prawa i możliwości” współfinansowanego ze środków Urzędu m. st. Warszawy.

             

 

« powrót

 

Newsletter